Väliseinän purkaminen ( n. 3,5m) krs-tal..., Turku
19 minuuttia sitten
Väliseinän purkaminen ( n. 3,5m) krs-tal..., Turku
19 minuuttia sitten
Pintaremo, Hämeenlinna
11 tuntia sitten
Uusi sopimus luotu, Helsinki
2 tuntia sitten
Parketin hionta ja lakkaus, Hyvinkää
2 tuntia sitten
FINLAN, Vantaa
14 tuntia sitten
Seinähyllyjen asennusta, kelluvat 2x120..., Helsinki
6 tuntia sitten
Autotalli voi olla parempi investointi, kuin itse auto jota sen sisällä säilytetään. Autotalli kasvattaa kiinteistön arvoa, ja helpottaa elämää suojaten samalla autoasi.
Helpoin ja halvin ratkaisu voisi olla esimerkiksi auto- tai pressuteltta, jotka suojaavat autoasi pahimmalta sateelta. Se ei kuitenkaan ratkaise tilaongelmiasi tai pidä autoasi lämpimänä.
Autotallin perustusten teon sekä pakettitoimituksen kasaaminen voi olla hinnaltaan noin 5 000 - 12 000 euroa. Autotallin rakentamisen kokonaishinta koostuu useista tekijöistä, kuten työn laajuudesta, materiaaleista, rakennuksen koosta ja mahdollisista lisävarusteista.
Urakkamaailma on Suomen suosituin tapa löytää tekijä remontointiin ja rakentamiseen.
Alla Urakkamaailman kautta toteutuneita autotalliremontteja.
Huomaathan, että yllä olevat hinnat antavat vain suunnan autotalliremonttisi kustannuksiin. Oikean hinnan remonttiisi saat vain kysymällä useamman tarjouksen.
Ensimmäiset ja merkittävimmät autotallin hintaan vaikuttavat päätökset ovat:
Halvimmillaan autotallin voi rakentaa yllättävän edullisestikin. Materiaalit autotalliin voi hankkia valmiina pakettina, joiden hinnat alkavat muutamasta tuhannesta eurosta aina pariin kymmeneen tuhanteen euroon jolloin saat esimerkiksi jo 2 auton tallin suurella varastolla.
Tyypillisesti avaimet käteen -periaatteella talli maksaa noin 300 - 500€ per neliömetri riippuen perustus- ja materiaalivalinnoista, pienempien tallien ollessa usein suhteellisesti kalliimpia.
Autotallipaketteja vertaillessa kannattaa olla tarkkana sen suhteen, että mitä pakettiin itse asiassa kuuluu. Ikkunoista voi puuttua esimerkiksi lasit, ovista lukot ja seinät ovat mahdollisesti vain pohjamaalattu.
Autotallia remontoidessa kannattaa huomioida, että kaikki tila tulee käytettyä tarkkaan hyväksi.
Tyypillisesti autotallien rakentaminen vaatii rakennusluvan lupaviranomaisilta. Jos lupaa tarvitaan tarkoittaa se käytännössä, että perustukset on tehtävä kunnolla, sillä rakentamista valvotaan. Jos lupaa ei tarvita, niin kevyemmät tallit voi sijoittaa asfaltille tai hiekkapohjalla, mutta ankkurointi tulee tehdä huolellisesti, jotta myrskytuulet eivät aiheuttaisi vahinkoja.
Yksi autopaikka vie keskimäärin 4 x 6.5-7 m sisäpuolelta mitattuna. Tämän kokoinen tila mahdollistaa helpon kulun auton ja seinän välissä. Tilaa on autoon sisään ja ulos pääsemisen molemmin puolin.
Kaksi autopaikkaa rakennettavaan talliin vaatii n. 7,5-8 leveyttä. Jos haluat tilaa auton parissa työskentelyyn, tai talvirenkaille on se tietysti huomioitava suunnittelussa.
Ilmoituksen jättäminen on ilmaista, eikä sido remontin tilaamiseen.
Lämmin autotalli tulee lämpöeristää, ja se tarvitsee höyrynsulkukalvon. Lämmitys voidaan hoitaa esim. liittämällä se asunnon lämmitykseen, sähköllä tai lattialämmityksellä.
Puolilämmin talli pidetään +5-17 asteen lämpöisenä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tiesuola yhdessä lämmön ja kosteuden kanssa ovat erityisen huono yhdistelmä korroosion kannalta.
Jos lämmintä tallia halutaan käyttää aktiivisesti myös talvella tulisi huolehtia, että ilmanvaihto on toimiva ja talli on aidosti lämmin, jotta auto kuivuu mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi puhaltimella varustetut lämpöpatterit voivat auttaa.
Hyvät perustukset huolehtivat siitä, että autotalli pysyy vankasti pystyssä ja suorassa. Hyvin toteutettu perustus huolehtii ensisijaisesti rakennuksen turvallisuudesta ja kestävyydestä.
Tyypillisesti autotallin perustukset rakennetaan betoniharkkojen tai valetun betonin avulla. Sokkeliperustus ja betonilaattaperustus ovatkin autotallin yleisimmät perustusvaihtoehdot.
Tavallinen betonilattia ei siedä autojen aiheuttamaa kulutusta pitkään. Muita hyviä vaihtoehtoja voi olla vaikka maalattavat epoksipinnat tai laatoitus. Betonilattiamaalit ovat yleensä liian pehmeitä autotallin lattiaksi eivätkä kestä kulutusta. Oli pinta mikä tahansa kannattaa lattia joka tapauksessa suojata muovi- tai kumimatolla renkaiden kohdalla.
Lopulta kannattaa vielä miettiä, miten talli kannattaa varustella. Tallin ovi kannattaa olla joko kippi- tai taitetyyppinen jolloin säästyy merkittävästi tilaa. Vesipistettä kannattaa harkita, kuten myös korkeuden sen salliessa esimerkiksi suksi- tai pyörätelineitä joilla voidaan maksimoida lattia tila.
Jätä remontti-ilmoitus Urakkamaailmaan remontistasi. Kauttamme saat tarjouksia luotettavilta ja taustatarkistetuilta urakoitsijoiltamme. Saat kauttamme puolueettoman remonttisopimuksen, ja ennen tekijän valitsemista pääset tutustumaan urakoitsijoiden aikaisempien asiakkaiden arvosteluihin.
Urakkamaailmassa solmituissa sopimuksissa on aina voimassa Urakkamaailman remonttiturva.